سفارش تبلیغ
صبا ویژن
یا رب از ابر هدایت برسان بارانی

به وبلاگ ربـــــــــــّــــی خوش آمدید
  • نسیم ( چهارشنبه 87/11/23 :: ساعت 1:0 صبح)

  • نگاهی به زندگانی حضرت آیت الله العظمی محمد تقی بهجت

    ولادت و تحصیلات

    حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ محمد تقی بهجت فومنی از علما و مدرسین برجسته حوزه علمیه قم ، در اواخر سال 1334 هجری قمری در شهر فومن در خانواده ای متدین و متقی چشم به جهان گشودند . ایشان تحصیلات ابتدایی خود را در مکتب های شهرستان فومن گذراندند و همیشه از شاردان ممتاز بودند سپس به تحصیل علوم دینی پرداختند.

    در سال 1348 هجری قمری به کشور عراق عزیمت نموده و در شهر مقدس کربلا رحل اقامت گزیدند . در شهر کربلا از محضر اساتید ادبیات ، فقه و اصول بهره مند گردیدند و تا سطوح عالی پیش رفتند

    . از محضر علمای ربانی نیز استفاده های فراوان اخلاقی نمودند . اقامت ایشان در شهر مقدسکربلا تا سال 1352 هجری قمری به طوا انجامید . در این سال برای ادامه سطوح عالی و خارج راهی شهر نجف شدند و در سنین نوجوانی سطح مکاسب و کفایه را نزد اساتید فاضلی همچون آیت الله میلانی ، آیت الله شاهرودی ، آیت الله خویی به پایان رساندند و وارد حوزه درس مرحوم  حاج شیخ محمد حسین غروی « کمپانی » شدند .

    از دیگر اساتید  حضرت آیت الله العظمی بهجت می توان از مرحوم آیت الله سید بوالحسن اصفهانی و مرحوم حاج شیخ محمد کاظم شیرازی ( نویسنده کتاب حاشیه مکاسب ) نام برد . ایشان علاوه بر فقه و اصول ، مسائل عقلی را نزد مرحوم سید حسین بادکوبه ای (نویسنده کتاب اشارات ابن سینا و اسفار )  تلمذ نمودند .

    معظم له از همان اوایل ورود به نجف چنان به تزکیه ی نفس و مسایل اهتمام داشتند که به محضر عارف کامل سید علی قاضی باریافتند و مورد ملاطفت و توجه خاص استاد قرار گرفتند هم چنین در مدت اقامت در نجف اشرف علاوه بر جدیت در تحصیل و تهذیب اهتمام کامل به نوشتن تقریرات دروس بعد از درسشان داشتند و همزمان به تدریس تا سطوح عالی می پرداختند و با مرحوم حاج شیخ عباس قمی در تألیف سفینه البحار همکاری می کردند .

    حضرت آیت الله العظمی بهجت در سال 1364 هجری قمری به ایران مراجعت نمودند و پس ازمدتی اقامت در شهر فومن به شهر مقدس قم عزیمت نموده و در این شهر ساکن گردیدند و محضر اساتید بزرگی چون آیت الله حجت را درک نمودند . حدود یک سال از اقامت معظم له در شهر مقدس قم نگذشته بود که آیت الله بروجردی وارد شهر قم شدند ، و ایشان همچون حضرات آیات امام خمینی و گلپایگانی از محضر آن مرجع عالیقدر بهره بردند و ضمن شرکت در درس به کار تدریس و تألیف نیز اشتغال داشتند و بسیار مورد احترام استاد بودند .

    تألیفات

    حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ محمد تقی بهجت تءلیفات زیادی در فقه و اصول دارند که در زیر به تعدادی از آنا اشاره می شود :

    1- یک دوره اصول

    2- یک دوره صلاة

    3- حاشیه بر مکاسب

    4- یک دوره فقه فارسی

    5- یک دوره طهارت


    بخـــــــش نظرات ()


    Online User